Semnăturile electronice sunt uzuale în lumea afacerilor. Sunt mai convenabile și mai eficiente decât semnăturile clasice cu stilou și cerneală, umite și olografe. Dar se poate dovedi autenticitatea unei semnături electronice ca cea a unei semnături tradiționale? Este ea admisibilă în instanță?
Răspunsul scurt: da, este.
Autenticitatea este mai ușor de demonstrat, de fapt, datorită pistelor de audit digitale încorporate în aplicațiile de semnătură electronică, precum eSemneaza.ro.
Să examinăm dacă semnăturile electronice rezistă în instanță, modul în care pistele de audit oferă protecție suplimentară și să analizăm deciziile recente ale instanțelor care le întăresc legitimitatea.
Trimite documente pentru semnare online
Rapid și sigur, eliminând multe dintre inconvenientele asociate cu semnarea tradițională offline sau cea cu token.
Încearcă gratuitAcest articol este oferit doar în scop de informare generală. Nu constituie și nu înlocuiește consultanța juridică. Vedeți și articolul acesta.
Semnătura electronică este admisibilă în instanță?
În litigiile privind acordurile între diferite părți, instanțele sunt uneori însărcinate să stabilească dacă o semnătură este admisibilă și să o atribuie semnatarului, pe baza unei sarcini probatorii a probei. Semnăturile electronice au fost validate ca opțiune acceptabilă și legală pentru semnarea documentelor și dovedirea autenticității respectivei semnături în instanță.
Principalul act normativ care reglementează semnăturile electronice în Uniunea Europeană este Regulamentul eIDAS (Electronic Identification, Authentication and Trust Services), adoptat în 2014 și aplicabil din 2016. Regulamentul eIDAS stabilește un cadru juridic pentru identificarea electronică și serviciile de încredere, inclusiv semnăturile electronice.
Conform eIDAS, semnăturile electronice au aceeași valoare juridică precum semnăturile olografe. Aceasta înseamnă că o semnătură electronică poate fi folosită în aceleași situații legale ca o semnătură scrisă de mână, inclusiv în documentele prezentate în instanță. Regulamentul eIDAS recunoaște trei tipuri de semnături electronice:
- Semnătura electronică simplă
- Semnătura electronică avansată
- Semnătura electronică calificată
Unul dintre cele mai notabile aspecte ale unei semnături digitale este pista de audit digitală. Datele capturate împreună cu o semnătură electronică oferă dovezi mai concrete cu privire la autenticitatea semnăturii cuiva și, prin urmare, a obligațiilor sale în baza unui contract, facilitând îndeplinirea sarcinii probei.
Semnături electronice vs. semnături olografe: beneficiul pistelor de audit
În mod obișnuit, pentru semnăturile olografe, valabilitatea și atribuirea sunt stabilite prin compararea copiilor semnăturilor și prezentarea mărturiei de la experți în scris de mână sau martori care au fost prezenți la semnătură. Acest lucru nu numai că este costisitor și consumator de timp, dar este și mai puțin fiabil din cauza elementului uman.
Prin eliminarea erorilor umane și automatizarea întregului proces de captare a datelor, pistele de audit facilitează stabilirea autenticității și soluționarea litigiilor legate de semnături în instanțele de judecată.
Traseele de audit sunt eficiente în stabilirea unui semnatar datorită informațiilor pe care le conțin. Informațiile care dezvăluie adresele IP, data, ora și locația pentru momentul în care a fost primit, vizualizat și semnat un contract s-au dovedit deosebit de relevante pentru stabilirea autenticității semnăturii. Acest lucru sugerează că o semnătură electronică prin aplicații precum eSemneaza.ro este o metodă mai credibilă de stabilire a dovezilor decât o declarație pe jurământ privind dacă un acord a fost trimis prin poștă.
Cele mai bune practici pentru stabilirea unei piste de audit pentru semnătura electronică
Modul în care este configurată pista de audit a unei semnături digitale este crucial, dacă se dorește a fi admisibilă în instanță. Dacă este făcut corect, există destulă jurisprudență pentru a susține admisibilitatea lor în instanță. Pentru ca un document electronic să fie admisibil ca probă în instanță, acesta trebuie să respecte anumite cerințe. Documentul trebuie să fie semnat cu o semnătură electronică avansată sau calificată și să fie însoțit de un certificat calificat emis de un furnizor de servicii de încredere acreditat. Pista de audit eSemneaza.ro include toate componentele menționate în jurisprudență pentru semnături electronice avansate și urmează un proces sigur și documentat necesar pentru admisibilitatea în instanță:
- Un istoric complet și automat al fiecărei activități de vizualizare, imprimare, trimitere, semnare sau refuzare, inclusiv marcajele de timp ale evenimentelor cheie
- Date de identificare, cum ar fi adresa IP a semnatarului sau adresa de e-mail afiliată oficial
- Geolocalizarea semnatarilor, dacă aceștia sunt de acord să partajeze acele informații
- Un sigiliu de falsificare care validează documentele nu a fost modificat în afara fiecărui eveniment de semnare
- Un certificat de finalizare admisibil de instanță disponibil tuturor participanților la tranzacție
- Mai multe niveluri de autentificare bazate pe e-mail, cod de acces, SMS, telefon, localizare geografică și multe altele
eSemneaza.ro adoptă, de asemenea, o abordare a semnăturilor electronice cu prioritate în materie de securitate pentru a se asigura că toate pistele de audit și documentele clienților care circulă prin Cloud rămân în siguranță, securizate și nemodificate înainte, în timpul și după semnare.
Regulile privind admiterea probelor în instanță variază de la un stat membru la altul, dar eIDAS impune recunoașterea semnăturilor electronice în toate statele membre UE, garantând că acestea au valoare legală și nu pot fi refuzate ca probă pe motiv că sunt electronice. Codul de procedură civilă din România permite utilizarea documentelor electronice ca probă în instanță, cu condiția ca autenticitatea acestora să fie garantată.
Accelerează obținerea semnăturilor de la clienți, parteneri de afaceri sau colaboratori. Trimite, semnează cu valoare juridică și administrează online contracte și alte documente.